Spolehlivý provoz naftového vozu v zimě - vyčistit a aditivovat

Publikováno:

Spolehlivý provoz naftového vozu v zimě - vyčistit a aditivovat

Péče o vůz a naftový motor

Postupné ochlazování venkovních teplot s blížící se zimou již v průběhu podzimu každému motoristovi vystaví vysvědčení o tom, jak se o svůj vůz v průběhu celého roku stará a jakou základní či nadstandardní péči vozu dopřává.

Abychom to lépe pochopili, standardní péče by mělo být alespoň to, že vozu včas vyměníte motorový olej, hlídáte množství provozních kapalin (ať už se jedná o chladící kapalinu nebo vodu do ostřikovačů) a tlak v pneumatikách. To ovšem na bezpečné zvládnutí zimního období nestačí, když tedy pomineme fakt, že je snad samozřejmostí mít aspoň vyhovující zimní obutí vozu.

Pojďme ke zmíněnému nadstandardu. Nejvíce je v zimním období ohrožená palivová soustava, kde je mnoho aspektů, které nás mohou v mrazivých dnes doslova na cestách zastavit. Zásadní roli v tomto nehraje ani tak kvalita pořizované nafty, ta je totiž na jednotlivých čerpacích stanicích porovnatelná a dle nedávných průzkumů si v Česku oproti některým evropským zemím nestojíme tak špatně, jaké povědomí o tom panuje. To ale též nevyřeší problém spolehlivosti vozu během zimy.

Základem úspěchu je prevence

Základní potřebou každého motoru je totiž mít čistý a perfektně funkční palivový systém. Ten můžete zajistit zpravidla jen pomocí pravidelného přidávání aditiv do paliv, která brání možnosti tvorby jak tvrdých, karbonových úsad, tak i měkkých úsad.

Karbonové úsady dokáží palivový systém v oblasti vstřiků poškodit nevratně. Bez nákladných oprav v servisu se to potom neobejde. Měkké úsady, zpravidla kaly, láky a biosložkové úsady dokáží systém palivové soustavy též znehybnit, především v oblasti vedení paliva a jeho filtrace. Toto je řešitelné vyčištěním systému. Oběma zde uvedeným komplikacím se dá ovšem jednoduše předejít pravidelnám používáním palivových aditiv, v tomto rozhodně nedoporučujeme se spoléhat na aditivovaná paliva na pumpách, jelikož byste měli řešit minimálně 2 až 3 úrovně aditivace, dle jejich schopností a předurčení.

3. kroky k bezproblémovému provozu

1. krok - čištění palivové soustavy

1. krok musí být razantní. Doporučujeme, ať už máte najeto s autem 30.000 km či 250.000 km provést na začátku používání aditiv očistu palivové soustavy pomocí dekarbonizačních aditiv. Nezapomeňte však i na palivový filtr, pokud jím je Váš vůz vybaven. Jeho čistota je v zimních měsících zásadní. 

Tato aditiva tvrdě atakují nejtvrdší úsady i měkké úsady a bezpečně je vyvádí z palivové soustavy proměnou do plynného skupenství uhlohydrátů pryč pomocí výfukové soustavy. Zde je potřeba ještě umět pocitově rozlišit, zda potřebujeme řešit jen preventivní ošetření, tedy pokud auto nevykazuje žádné cukání, poklesy výkonu či jiné nestandardní projevy, či zda na voze pociťujete nějaké z uvedených či jiných problémů.

V případě pociťování problémů doporučujeme použít sadu aditiv BG TOPD21. Tento tandem aditiv obsahuje v současné době to nejlepší, co na trhu můžete pořídit. Alternativní produkt k tomuto v této kvalitě neumíme určit, dle nás takový není. V případě preventivního použití doporučujeme použít samostatně produkt BG PD15, případně jeho předchůdce BG 245.

Myslete na to, že tato prevence je doporučena provést vždy po cca 15.000 km, každopádně vždy na podzim či v zimě.

Pokud chcete být opravdu důslední, nechte si udělat kompletní dekarbonizaci vozidla profesionály. 

2. krok - odstranění vody z palivové soustavy

2. krok je volitelný, ale zároveň je dobrou prevencí. Tou je odstranění vody z celé palivové soustavy, která může nejen během v zimním období tropit paseku v systému. V průběhu roku vytváří korozi v systému a tedy možný pohyb pevných částic v palivu, v zimním období auto bez velkých potíží zastaví, pokud v kritických částech palivové soustavy zmrzne.

Aby se toto nestalo, doporučujeme před zimou nebo během ní použít aditiv BG 281, který dokáže vodu bezpečně navázat na palivo a tím ho vyvést do spalování a ve formě částic vodní páry ho výfukem vyvést ven.

3. krok - aditivace nafty

Kromě prémiové nebo zimní nafty máte možnost si palivo aditivovat svépomocí. 3. krok je velmi důležitý a je celoroční, který Vám vyřeší prevenci mnoha potíží projevujících se intenzivně v zimních měsících. Zde se tedy bavíme o přidávání aditiv při každém tankování. 

Tato prevence má lví podíl na vysvědčení, které Vám zima za péči o vůz vystaví. Naftu potřebujeme aditivovat v každém období z důvodu prevence čistoty systému, zajištění dokonalého spalování, ochrany nafty a její termálně oxidační stability a v neposlední řadě je velice důležitá přítomnost lubrikantů ošetřující hladký chod všech mechanických součástek v kontaktu s palivem, které jsou právě palivem mazány.

Problémem jsou biosložky

Přidávané  biosložky jsou v tomto směru z hlediska snížené mazivosti příčinou potíží palivových čerpadel a vstřikovačů. Aditiva toto ovšem dokáží hravě nahradit.

Zimní a letní aditiva

U nafty řešíme 2 zásadní období a tím jsou zimní období a letní období, do kterého patří jaro i podzim. Aditiva jsou takto rozdělena též a bazírujeme na tom, aby se i toto uživatelé aditiv naučili rozlišovat a patřičná aditiva ve správném období dle toho používat.

Zimní aditiv mimo jiné řeší zajištění průchodnosti paliva filtrem a brání jeho parafinaci (srážení), naopak letní aditiva zase řeší vyšší potřebu mazání systému díky přítomnosti biosložek v palivech.

Přítomnost biosložek v palivech je dána zákonem, takže pořídit palivo v teplých měsících je takřka nemožné.

Námi doporučená aditiva

Pojďme se podívat, jaké produkty Vám doporučíme.

V zimním období doporučujeme přidávat především prémiová aditiva BG PD14, extrémní přísadu do opravdu silných mrazů BG 23811 nebo alternativně osvědčený produkt VIF Super diesel aditiv zimní v několika velikostech balení.

V období od jara, během léta až do podzimu doporučujeme přidávat především prémiový aditiv BG 225 (dostupný v několika velikostních variantách), případnou alternativou je opět osvědčený produkt VIF Super diesel aditiv letní (opět je na výběr více velikostí jeho balení).

Obecně platí, že mírné přeaditivování nafty ničemu neublíží, například doporučujeme, pokud je Vám známo, že přijdou teploty klesající pod -10°C, aplikovat aditiv do nafty i jednou tolik, než je předpis výrobce. Tím se eliminují případná selhání nafty v oblasti odolnosti proti mrazům, které může způsobit například i přítomnost starší nafty v zásobních nebo přímo v nádrži.

Vlastní aditivace je levnější než prémiová paliva

Závěrem snad jen pro představu, jelikož jsme národ matematiků, tak aditivace těmito produkty Vás přijde na 45-75 haléřů na litr, což je v každém případě nižší nárůst ceny, než když si zakoupíte prémiovou naftu na pumpách. O dosažené kvalitě paliva s těmito aditivy ani nemluvě oproti prémiovým naftám. Kdo má za ušima, aditivuje si paliva vždy sám :-) 

Ten pocit jistoty a zadostiučinění z vlastní péče o Váš vůz Vám nic jiného nenahradí a nikdo Vám ho nesebere.

Podrobnější informace k doporučeným produktům naleznete vždy v jeho odkazu na našem e-shopu, kde jsou i další TIPY a RADY.

V případě dotazů nás samozřejmě neváhejte kontaktovat, rádi s Vámi vše potřebné k aditivaci paliv vykomunikujeme.

Přejeme Vám mnoho šťastných kilometrů a ať vždy dojedete bezpečně do cílů vašich cest.

Tým společnosti Red Rider s.r.o.