Nové palivo benzín E10 - jak eliminovat negativní vlivy biosložky
Publikováno:
Benzínové palivo s označením E10
O čem se tiše šuškalo a v Evropské unii od roku 2011 připravovalo do života, se stává už ani ne v tichosti realitou. Ano, další ekologický nápad uváděn do praxe, který potěší jen málokoho. Do sítě čerpacích stanic se zařazuje benzín s označením E10, což neznamená nic jiného, než že benzín bude obohacen z 10% etanolem (biosložkou). Dosud si celkem všechny motory dokázaly s 5% přídavkem bez větších potíží poradit, což již u 10% podílu přestává být pravdou.
Problém nejen u starších vozů
Koho se to dotýká? Především starší zážehové vozy vyrobené před rokem 2000, či vozidla bez řízených katalyzátorů nebo vozy s přípravou směsi v karburátorech toto bez dodatečných úprav na soustavě připravující směs a časování chodu motoru nezvládnou.
Jsou bohužel i případy, řekněme si něco z našeho běžnějšího vozového parku, budou v problémech i některé motory VW typu FSI vyrobené v letech 2001 - 2006, především v objemech 1,4L a 1,6L dále i 2,0L.
Z domácí automobilky se toto bohužel dotýká i Felicií s motorem OHV 40 kW a 50 kW vyrobených v letech 1994 až 2001.
Bohužel negativní působení se projeví u každého, i toho nejmodernějšího benzínového vozu, proto věnujte těmto informacím vysokou pozornost, ať Vás nic nezastaví nebo nevyvede z míry!
Nutná úprava motoru
Jak to zvládnout? U dotčených vozidel, které nejsou kompatibilní s E10 nezbývá, než se do poslední chvíle držet asi dražší verze benzínu s označením E5 (dokud bude) a pak již hledat šikovný servis, který vozidlo v rámci možností "naladí" na zaváděné benzínové palivo E10. Dalším řešením je investovat do níže nabídnutých aditiv a řešit to vlastním způsobem ..
Negativní vliv biosložky pro všechny motory
Co nám E10 dokáže připravit v motoru za nepříjemnosti
Spousta lidí se odvrátila od naftových motorů kvůli potížím s tvorbou a usazováním karbonu v oblasti spalovací komory, výfukových ventilových sedlech, v EGR systému a v oblasti celého sání.
Už situace u mnoha přímovstřikových motorů např. THP, TSI apod. udělala vrásky mnoha majitelům vozidel a to bylo pořád s palivem E5, nyní po vynucené aplikaci kvalitativně horšího paliva s označením E10 začnou krušnější chvíle mnoha jiným, dosud v klidu jezdícím vlastníkům benzínových motorů. I u nich se bude v souvislosti s ekologičtějším palivem narážet na možnou nadměrnou tvorbu vody v palivovém systému spojenou se znehodnocováním paliva do nehořlavého gelu a usazování karbonových úsad v celém prostoru motoru. Dalším problém je tvorba koroze v systému.
Alfou a omegou je udržení co nejčistšího stavu právě spalovací komory a hlavně vstřikovačů. Dále je velice nutné zajistit, aby benzín s etanolem na sebe co nejméně vázal vodu a případně jsme uměli zajistit bezpečné vyvedení vody ze systému pryč. Pokud toto nedokážeme zajistit, bude se vše důležité ucpávat uhlohydráty (karbonem) a motor se začne výkonově a ekonomicky propadat a přibližovat k návštěvě dekarbonizačního servisu.
Odstranění karbonu
DEKARBONIZACE se dnes skloňuje v mnoha pádech a stává se velkým tématem nejen v motorismu, ale celkově se řeší v celé dnešní spotřební společnosti, kde se kladou nereálné cíle, které mnohdy sebou nesou ještě další a mnohem horší řešení.
Horší stabilita paliva a přítomnost vody v palivové soustavě
Dalším problémem bude, že tento benzín se bude v případě delšího odstavení potýkat s tím problémem, že se začne etanol a benzín od sebe „chemicky odvazovat“ a sesedat na dno nádrže, pokud nebudou použita speciální stabilizační aditiva. Navíc v kombinaci s přítomnou vodou v palivu bude postupně systém čelit problémům se zpracováním tohoto obtížně spalitelného mixu. Dále se díky přítomné vodě v systému rozjede vodě přirozený proces a tou je koroze v systému, která vyvolá uvolňování korozivých částí a tím se znemožní některé mechanické procesy v systému a navíc palivový filtr a vstřikovače paliva budou čelit možnému ucpání. Navíc tyto částice budou vyvolávat špatné prohoření paliva, nadměrnou tvorbu sazí a tím budou ohroženy částicové filtry ve výfukové soustavě.
Prevence: čištění palivové soustavy a přidávání aditiv do benzínu
Jak si jako motorista mohu bránit vlastní motor v autě?
Nejjednodušším řešením je přidávat opravdu kvalitní aditiva do benzínu a začít věnovat této oblasti podstatně více pozornosti. Buďte v klidu, nic složitého to není, majitelé naftových motorů pravidelně aditivují a dekarbonizují palivové soustavy a motory to potom zvládají celkem s grácií.
Krok 1: čištění palivové soustavy
Proto se pojďme podívat na 2 základní věci a tím je jednorázová očista (dekarbonizace) celé palivové a výfukové soustavy, která se u benzínový motorů může provádět pomocí speciálního aditiva k tomuto účelu vyvinutá v USA ve společnosti BG Products – produkt s označením BG 208 44K.
Tento aditiv vám vyčistí celou palivovou soustavu, tedy od nádrže až po konec výfuku. V nádrži zlikviduje kompletně život všech bakterií, které se tvoří v biosložkách a postupně znečišťují vše lepivou vrstvou, kterou tento aditiv dokáže též zlikvidovat. Od vstřikovačů dále se již hlavně soustředí na odstranění karbonových úsad a to zcela bezpečným způsobem, tedy jejich přeměnou na plynné skupenství a v této formě jsou dusíkaté a uhličité plyny vyvedeny ven z motoru. Vzhledem k unikátnímu složení aditiv BG, která mají teplotu hoření vyšší, než je teplota hoření paliva, dokáží právě aktivně čistit ještě vše za spalovací komorou, tedy kyslíkové sensory, katalyzátor, výfukovou i sací soustavu přes EGR systém.
Tuto klíčovou dekarbonizaci doporučujeme provádět každých 10000 až 15000 km.
Jak se zbavit přítomné vody v systému, která se tam u paliv E10 vytváří?
Dalším důležitým produktem, kterému je potřeba věnovat pozornost, vzhledem k výše uvedené problematice přítomnosti vody je produkt BG280 Fuel System Drier 355 ml nebo autentický produkt BG 281 Ethanol Fuel System Drier 355 ml, který doporučujeme použít pravidelně v cyklu 7000 km. Etanol je produkt, který na sebe extrémně váže atmosferickou vlhkost, která se postupně hromadí a mění se na vodu.
Produkt BG 280 Fuel System Drier dokáže palivový systém bezpečně zbavit veškeré přítomné vody, vyvede ji bezpečně až do spalovací komory, kde se při spalování změní v páru a v tomto skupenství se dostane přes výfukovou soustavu ven ze systému. Tento produkt se aplikuje celý do nádrže před tankováním, u benzínových motorů se mísí s maximálně 70 litry benzínu. Jen pro doplnění uvádíme, že tento produkt je stejně účinný a použitelný i pro naftové motory.
Krok 2: přidávání aditiv do benzínu
Dalším nezbytným krokem je udržet systém motoru v čistotě a stabilizovat palivo natolik, aby nemohlo „škodit“.
Opět zůstaneme u produktů společnosti BG pro jejich mimořádné vlastnosti, doporučujeme všem vlastníkům přidávat speciální aditiva při každém tankování, z nabídky bychom vyzvedli produkt BG 2026 Supercharge II SC 177 ml. Tento aditiv ošetří obsah jedné nádrže do objemu 60L a dokáže udržet dlouhodobě systém v čistotě, palivo v pevném chemickém složení a taktéž brání palivo před termálně oxidační degradací v okamžiku vysokého zahřátí, dokáže průběžně vyvádět vodu z palivového systému do spalování.
Aby se to dalo řešit více ekonomicky, uvedl výrobce na trh i větší balení tohoto aditiva s označením BG 2021 Supercharge II SC o objemu 3,7 litrů, kdy uživatelé si pak aditiv dávkují do obalu menší verze BG 2026. Autentickým produktem v této záležitosti je i produkt BG 212 Ethanol Corrosion Preventer 177 ml, takže je naprosto jedno, který z těchto 2 produktů použijete. Produkt BG2021 Supercharge II SC 3,7L má ekonomickou výhodu v uvedeném větším balení, která pro produkt BG 212 Ethanol Corrosion Preventer 177 ml není k dispozici.
EXTRA TIP: Pokud chcete mít systém trvale čistý a ošetřený z hlediska zajištění vysoké stability paliva, používejte pravidelně pouze produkt BG 213 Fuel System Defender 325 ml, který je mixem produktů BG 208 Platinum 44K a BG 202 Supercharge SCII. Pak již stačí pouze 1x za cca 7000 km aplikovat produkt BG 280 Fuel System Drier 355 ml.
Závěr
Není tedy potřeba propadat panice, ale začít se držet výše uvedených doporučení. Jedině takto si můžete být jisti, co v nádrži a v palivovém systému skutečně máte, jelikož jste si to 100% ošetřili sami.
Aditiva na čerpacích stanicích s těží zajistí takovou super formu ošetření paliva, jak to můžete udělat vy sami. Z logiky věci by se asi nikdo takto ošetřeného paliva jednak nedoplatil a druhá velmi podstatná věc, kterou je zde potřeba zmínit a zopakovat, je unikátnost chemického složení aditiv BG, která pracují i za spalovací komorou. Většina konkurenčních palivových aditiv je v tomto prostoru již shořelá a proto vám již nic více prospěšného nejsou schopná přinést.
V případě nejasností nás kontaktujte, nezávazná konzultace v rámci výběru vhodných aditiv pro Váš vůz je zdarma a považujeme ji za samozřejmou službu všem našim i potenciálním zákazníkům.
TIP PRO VÁS! Tento článek se zaobírá problematikou paliv E10 spojenou s provozem motorových vozidel, pokud vás zajímá toto téma k benzínu E10 ve spojení s motocykly a se zahradní technikou, tedy především se sekačkami, traktůrky, křovinořezy, motorovými pilami jak 2-dobými či 4-dobými, připravili jsme pro Vás článek na téma E10 vs. zahradní technika a motocykly
Pro vás připravil zkušený tým společnosti Red Rider s.r.o.
- KE STAŽENÍ: Ethanol v palivu (E10) (pdf, 2.53 MB)