Nové palivo benzín E10 - jak eliminovat negativní vlivy biosložky

Publikováno:

Benzínové palivo s označením E10

O čem se tiše šuškalo a v Evropské unii od roku 2011 připravovalo do života, se stává už ani ne v tichosti realitou. Ano, další ekologický nápad uváděn do praxe, který potěší jen málokoho. Do sítě čerpacích stanic se zařazuje benzín s označením E10, což neznamená nic jiného, než že benzín bude obohacen z 10% etanolem (biosložkou). Dosud si celkem všechny motory dokázaly s 5% přídavkem bez větších potíží poradit, což již u 10% podílu přestává být pravdou.

Problém nejen u starších vozů

Koho se to dotýká? Především starší zážehové vozy vyrobené před rokem 2000, či vozidla bez řízených katalyzátorů nebo vozy s přípravou směsi v karburátorech toto bez dodatečných úprav na soustavě připravující směs a časování chodu motoru nezvládnou.

Jsou bohužel i případy, řekněme si něco z našeho běžnějšího vozového parku, budou v problémech i některé motory VW typu FSI vyrobené v letech 2001 - 2006, především v objemech 1,4L a 1,6L dále i  2,0L.

Z domácí automobilky se toto bohužel dotýká i Felicií s motorem OHV 40 kW a 50 kW vyrobených v letech 1994 až 2001.

Bohužel negativní působení se projeví u každého, i toho nejmodernějšího benzínového vozu, proto věnujte těmto informacím vysokou pozornost, ať Vás nic nezastaví nebo nevyvede z míry!

Nutná úprava motoru

Jak to zvládnout? U dotčených vozidel, které nejsou kompatibilní s E10 nezbývá, než se do poslední chvíle držet asi dražší verze benzínu s označením E5 (dokud bude) a pak již hledat šikovný servis, který vozidlo v rámci možností "naladí" na zaváděné benzínové palivo E10. Dalším řešením je investovat do níže nabídnutých aditiv a řešit to vlastním způsobem ..

Negativní vliv biosložky pro všechny motory

Co nám E10 dokáže připravit v motoru za nepříjemnosti

Spousta lidí se odvrátila od naftových motorů kvůli potížím s tvorbou a usazováním karbonu v oblasti spalovací komory, výfukových ventilových sedlech, v EGR systému a v oblasti celého sání.

Už situace u mnoha přímovstřikových motorů např. THP, TSI apod. udělala vrásky mnoha majitelům vozidel a to bylo pořád s palivem E5, nyní po vynucené aplikaci kvalitativně horšího paliva s označením E10 začnou krušnější chvíle mnoha jiným, dosud v klidu jezdícím vlastníkům benzínových motorů. I u nich se bude v souvislosti s ekologičtějším palivem narážet na možnou nadměrnou tvorbu vody v palivovém systému spojenou se znehodnocováním  paliva do nehořlavého gelu a usazování karbonových úsad v celém prostoru motoru. Dalším problém je tvorba koroze v systému.

Alfou a omegou je udržení co nejčistšího stavu právě spalovací komory a hlavně vstřikovačů. Dále je velice nutné zajistit, aby benzín s etanolem na sebe co nejméně vázal vodu a případně jsme uměli zajistit bezpečné vyvedení vody ze systému pryč. Pokud toto nedokážeme zajistit, bude se vše důležité ucpávat uhlohydráty (karbonem) a motor se začne výkonově a ekonomicky propadat a přibližovat k návštěvě dekarbonizačního servisu.

Odstranění karbonu

DEKARBONIZACE se dnes skloňuje v mnoha pádech a stává se velkým tématem nejen v motorismu, ale celkově se řeší v celé dnešní spotřební společnosti, kde se kladou nereálné cíle, které mnohdy sebou nesou ještě další a mnohem horší řešení.

Horší stabilita paliva a přítomnost vody v palivové soustavě

Dalším problémem bude, že tento benzín se bude v případě delšího odstavení potýkat s tím problémem, že se začne etanol a benzín od sebe „chemicky odvazovat“ a sesedat na dno nádrže, pokud nebudou použita speciální stabilizační aditiva. Navíc v kombinaci s přítomnou vodou v palivu bude postupně systém čelit problémům se zpracováním tohoto obtížně spalitelného mixu. Dále se díky přítomné vodě v systému rozjede vodě přirozený proces a tou je koroze v systému, která vyvolá uvolňování korozivých částí a tím se znemožní některé mechanické procesy v systému a navíc palivový filtr a vstřikovače paliva budou čelit možnému ucpání. Navíc tyto částice budou vyvolávat špatné prohoření paliva, nadměrnou tvorbu sazí a tím budou ohroženy částicové filtry ve výfukové soustavě.

02: Ethanol v palivu

Prevence: čištění palivové soustavy a přidávání aditiv do benzínu

Jak si jako motorista mohu bránit vlastní motor v autě?

Nejjednodušším řešením je přidávat opravdu kvalitní aditiva do benzínu a začít věnovat této oblasti podstatně více pozornosti. Buďte v klidu, nic složitého to není, majitelé naftových motorů pravidelně aditivují a dekarbonizují palivové soustavy a motory to potom zvládají celkem s grácií.

Krok 1: čištění palivové soustavy

Proto se pojďme podívat na 2 základní věci a tím je jednorázová očista (dekarbonizace) celé palivové a výfukové soustavy, která se u benzínový motorů může provádět pomocí speciálního aditiva k tomuto účelu vyvinutá v USA ve společnosti BG Products – produkt s označením BG 208 44K.

Tento aditiv vám vyčistí celou palivovou soustavu, tedy od nádrže až po konec výfuku. V nádrži zlikviduje kompletně život všech bakterií, které se tvoří v biosložkách a postupně znečišťují vše lepivou vrstvou, kterou tento aditiv dokáže též zlikvidovat. Od vstřikovačů dále se již hlavně soustředí na odstranění karbonových úsad a to zcela bezpečným způsobem, tedy jejich přeměnou na plynné skupenství a v této formě jsou dusíkaté a uhličité plyny vyvedeny ven z motoru. Vzhledem k unikátnímu složení aditiv BG, která mají teplotu hoření vyšší, než je teplota hoření paliva, dokáží právě aktivně čistit ještě vše za spalovací komorou, tedy kyslíkové sensory, katalyzátor, výfukovou i sací soustavu přes EGR systém.

Tuto klíčovou dekarbonizaci doporučujeme provádět každých 10000 až 15000 km.

Jak se zbavit přítomné vody v systému, která se tam u paliv E10 vytváří?

Dalším důležitým produktem, kterému je potřeba věnovat pozornost, vzhledem k výše uvedené problematice přítomnosti vody je produkt BG280 Fuel System Drier 355 ml nebo autentický produkt BG 281 Ethanol Fuel System Drier 355 ml, který doporučujeme použít pravidelně v cyklu 7000 km. Etanol je produkt, který na sebe extrémně váže atmosferickou vlhkost, která se postupně hromadí a mění se na vodu.

Produkt BG 280 Fuel System Drier dokáže palivový systém bezpečně zbavit veškeré přítomné vody, vyvede ji bezpečně až do spalovací komory, kde se při spalování změní v páru a v tomto skupenství se dostane přes výfukovou soustavu ven ze systému. Tento produkt se aplikuje celý do nádrže před tankováním, u benzínových motorů se mísí s maximálně 70 litry benzínu. Jen pro doplnění uvádíme, že tento produkt je stejně účinný a použitelný i pro naftové motory.

Krok 2: přidávání aditiv do benzínu

Dalším nezbytným krokem je udržet systém motoru v čistotě a stabilizovat palivo natolik, aby nemohlo „škodit“.

Opět zůstaneme u produktů společnosti BG pro jejich mimořádné vlastnosti, doporučujeme všem vlastníkům přidávat speciální aditiva při každém tankování, z nabídky bychom vyzvedli produkt BG 2026 Supercharge II SC 177 ml. Tento aditiv ošetří obsah jedné nádrže do objemu 60L a dokáže udržet dlouhodobě systém v čistotě, palivo v pevném chemickém složení a taktéž brání palivo před termálně oxidační degradací v okamžiku vysokého zahřátí, dokáže průběžně vyvádět vodu z palivového systému do spalování.

Aby se to dalo řešit více ekonomicky, uvedl výrobce na trh i větší balení tohoto aditiva s označením BG 2021 Supercharge II SC o objemu 3,7 litrů, kdy uživatelé si pak aditiv dávkují do obalu menší verze BG 2026. Autentickým produktem v této záležitosti je i produkt BG 212 Ethanol Corrosion Preventer 177 ml, takže je naprosto jedno, který z těchto 2 produktů použijete. Produkt BG2021 Supercharge II SC 3,7L má ekonomickou výhodu v uvedeném větším balení, která pro produkt BG 212 Ethanol Corrosion Preventer 177 ml není k dispozici.

EXTRA TIP: Pokud chcete mít systém trvale čistý a ošetřený z hlediska zajištění vysoké stability paliva, používejte pravidelně pouze produkt BG 213 Fuel System Defender 325 ml, který je mixem produktů BG 208 Platinum 44K a BG 202 Supercharge SCII. Pak již stačí pouze 1x za cca 7000 km aplikovat produkt BG 280 Fuel System Drier 355 ml.

03: Jak BG chrání před ethanolem

Závěr

Není tedy potřeba propadat panice, ale začít se držet výše uvedených doporučení. Jedině takto si můžete být jisti, co v nádrži a v palivovém systému skutečně máte, jelikož jste si to 100% ošetřili sami.

Aditiva na čerpacích stanicích s těží zajistí takovou super formu ošetření paliva, jak to můžete udělat vy sami. Z logiky věci by se asi nikdo takto ošetřeného paliva jednak nedoplatil a druhá velmi podstatná věc, kterou je zde potřeba zmínit a zopakovat, je unikátnost chemického složení aditiv BG, která pracují i za spalovací komorou. Většina konkurenčních palivových aditiv je v tomto prostoru již shořelá a proto vám již nic více prospěšného nejsou schopná přinést.

V případě nejasností nás kontaktujte, nezávazná konzultace v rámci výběru vhodných aditiv pro Váš vůz je zdarma a považujeme ji za samozřejmou službu všem našim i potenciálním zákazníkům.

TIP PRO VÁS! Tento článek se zaobírá problematikou paliv E10 spojenou s provozem motorových vozidel, pokud vás zajímá toto téma k benzínu E10 ve spojení s motocykly a se zahradní technikou, tedy především se sekačkami, traktůrky, křovinořezy, motorovými pilami jak 2-dobými či 4-dobými, připravili jsme pro Vás článek na téma E10 vs. zahradní technika a motocykly

Pro vás připravil zkušený tým společnosti Red Rider s.r.o.

04: Prodejna Red Rider v Liberci