Neprošli jste s autem emisemi nebo tomu chcete předejít?

Publikováno:

Neprošli jste s autem emisemi nebo tomu chcete předejít?

Měření emisí jako součást STK

Měření emisí patří neodmyslitelně k technickým kontrolám vozidel, které se pravidelně u osobních automobilů opakují v periodě 2 let. Pokud je ovšem vozidlo nové, tak zde je to období 4 let.

Ve zkratce ještě uvedeme, že hlavně sledovanými parametry ve výfukových plynech u naftových motorů je jejich kouřivost a u benzínových motorů je to obsah CO a poměr plynů na lambda sondách.

Pokud tyto parametry udržíte v průběhu životnosti v předepsaných mezích, bude výsledek emisního měření vždy v pořádku.

Co způsobuje vyšší kouřivost nebo CO ve výfukových plynech?

Je potřeba si uvědomit, že vše podstatné v motoru se odehrává ve spalovací komoře. Jakmile se v nějakém procesu přípravy zápalné směsi začnou vyskytovat potíže, okamžitě se to projeví na kvalitě prohoření paliva do motoru nadávkovaného. Řízené dávkování a určování směsi ovlivňuje mnoho faktorů a informací, které sbírá řídící jednotka motoru a dle toho dávkuje množství nasávaného vzduchu, moment a množství vstřiku paliva do spalovací komory. Takže jak z tohoto vyplývá, je nutné dodržet stále v čistotě systém sání a dávkování dodávaného množství vzduchu.

Vzhledem k ekologickým požadavkům se dnes motory již musí poprat s mnoha doplňky, které mu to v zájmu ekologického provozu neusnadňují a tím je například recirkulace vzduchu pomocí EGR systému. Toto jsou přesně ta místa, kde dochází při jakémkoliv zakolísání úrovně prohoření paliva v motoru, k tvorbě karbonových úsad. Tyto uhlohydrátové usazeniny postupně nabývají na svém objemu, což vede k postupnému omezení včasné dodávky vzduchu a tím ke stále horšímu procesu hoření paliva - roztáčí se tak spirála, která nevěstí nic dobrého pro motor.

Postupně se změní poměr paliva a vzduchu, což se projeví na výkonu, efektivitě provozu, v emisích a může to dojít až do fáze, kdy začne motor padat do režimu nouze, což již vyžaduje celkem odborný zásah specializovaných servisů v oblasti dekarbonizace motorů.

Při těchto potížích se samozřejmě nebudou saze hromadit jen v sání, ale výrazně je pocítí i další prvek v ekologii, což jsou částicové filtry DPF či FAP. Efekt karbonizace se postupně podepíše i na pístních kroužkách, vstřikách, sedle výfukových ventilů apod.

Co mohu před emisní prohlídkou udělat, abych měl šanci na úspěch?

Je dobré především u naftových motorů zjistit stav koncovky výfuku. Měla by být bez sazí, šedá a v tomto smyslu čistá. Pokud tomu tak není a na stěně vnitřního výfuku budou usazené černé saze, může to věstit prasklé DPF. To by se projevilo i při regeneraci zvýšenou kouřivostí, četností regenerací a zápachem. V tomto případě bude neúspěch v emisním testu velmi pravděpodobný.

Rozhodně doporučujeme všem majitelům dieselů před samotnou návštěvou emisní kontroly auto někde na okresce či na dálnici pořádně prohnat a výfukový systém vydatně "profouknout".

Hraje v zanášení motoru nějakou roli motorový olej či kvalita paliva?

Ano a celkem zásadní. Mějte na paměti, že motorový olej se na této problematice podepisuje ze 70-80%, zbylých 20-30% má na svědomí kvalita paliva. Proto vám níže v článku doporučíme, co je zaručeně dobré používat a dělat pro eliminaci výše uvedených stavů.

Jak se zakarbonovaným motorem naložit?

Pokud to ještě neřešíme ve stavu, kdy je už motor v ohlášené poruše, můžeme to ještě zkusit zvrátit těmito opatřeními:

  1. Používat kvalitní motorové oleje a do nich přidávat kvalitní aditiva.
  2. Provádět výměnu motorového oleje včas s provedením pravidelných proplachů dekarbonizačním aditivem.
  3. Pravidelně aditivovat nakupovaná paliva a při výměně oleje souběžně naplánovat a do nádrže aplikovat dekarbonizační aditiva.

V případě, že je to již v pokročilém stádiu zakarbonování nebo to nechcete řešit sami, níže vás informujeme o činnosti našeho dekarbonizačního servisu BG CENTRUM LIBEREC, kde to vyřešíme za vás!

Nabídka volně dostupných profesionálních produktů na trhu

Pojďme si k jednotlivým bodům napovědět, co je v tomto oboru top nabídka na trhu. V oblasti aditiv se řadí na pomyslný vrchol zcela oprávněně produkty od výrobce BG Products. 

V oblasti maziv v tomto doporučujeme motorové oleje od producenta základových olejů a všech dalších následných maziv, společnost Petro-Canada. Jejich absolutní čistota základového oleje na úrovni 99,9% nemá na trhu konkurenci. Tato čistota mu zajišťuje minimalizaci tvorby sazí, pokud se dostane tento olej do spalování!

Motorové oleje a přidávání aditiv

MOTOROVÉ OLEJE: Výrobce Petro-Canada má ve své nabídce motorové oleje mnoha viskozit, zde uvedeme ty nejpoužívanější na evropském trhu - jejich specifikace najdete v jejich odkazu:


ADITIVA DO OLEJŮ: Zde je to záležitost výrobce produktů BG. A je potřeba rozlišit, zda provozuji motor naftový, benzínový či hybridní. Tato aditiva chrání nejen olej, ale celý motor před opeřebením díky vysoké přítomnosti termálně oxidačních stabilizátorů a čistících složek:

  • aditiv do motorového oleje naftového motoru: BG112 DOC (Diesel Oil Conditioner)
  • aditiv do motorového oleje benzínového motoru: BG115 MOA (Engine Oil Supplement)
  • aditiv do motorového oleje hybridního motoru: BG115 MOA HEV (Engine Oil Supplement)

Pokud chcete navíc zajistit efektivní snížení tření a maximalizovat ošetření třecích ploch, doporučujeme produkty výrobce špičkových aditiv v tomto směru od výrobce Metabond:

  • Pro oleje s viskozitním 40 (např. 0W-40, 5W-40) - Metabond PRO
  • Pro oleje s vikozitním indexem 30 a nižším (5W-30, 0W-20 apod.) - Metabond SPIRIT

Proplach motoru při výměně oleje

ADITIVA K PROPLACHU MOTORU: Zde to dělíme na 2 směry účinku, kde se zabýváme odstraněním nebezpečného karbonu a odstranění měkkých úsad:

  • Pro benzínové a naftové motory na tvrdý karbon v olejovém prostoru: BG109 EPR (Engine Performance Restoration)
  • Pro hybridní motory na tvrdý karbon v olejovém prostoru: BG109 EPR HEV (Engine Performance Restoration)
  • Pro všechny motory na měkké úsady, kaly a láky: BG12032 ENGINE PURGE

Aditiva do paliva

ADITIVA DO PALIVA: zde to dělíme na 2 skupiny aditiv z hlediska úrovně působení a to na dekarbonizační aditiva a preventivní aditiva.

Dekarbonizační aditiva se dokáží vypořádat s nečistotami v nádrži způsobených od bakterií, které tam vytváří přísady biosložek, aditiv bakterie kompletně vyhubí, odstraní karbon ze vstřiků a dále dokáží dekarbonizovat částečně sání, katalyzátory a částicové filtry.

Preventivní aditiva se naopak snaží zabránit vzniku všech uvedených nečistot v systému:

DEKARBONIZAČNÍ ADITVIVA DO PALIVOVÉ SOUSTAVY:

  • Nejlepší dekarbonizační aditv pro naftové motory: BG PD15 (Fuel System Performance Restoration)
  • Nejlepší dekarbonizační aditiv pro benzínové motory: BG 208 44K (Fuel System Cleaner)
  • Dekarbonizační aditiv pro hybridní motory: BG 208 44K HEV (Fuel System Cleaner)

PREVENTIVNÍ ADITVA DO PALIVOVÉ SOUSTAVY:

  • Naftové motory od jara do podzimu: BG225 DFC HP (Diesel Fuel Conditioner)
  • Naftové motory zimní období: BG PD14 PLUS HP2 (Diesel Fuel Conditioner)
  • Benzínové motory: BG202 (Supercharge II)
  • Hybridní motory: BG213 (Ethanol Fuel System Defender)

Obecně tedy platí, že nejlepším způsobem, jak předcházet komplikacím při emisních prohlídkách je provádění uvedených preventivních opatření a používat doporučené produkty v oblasti motorvých olejů a aditiv.

Přijměte také důležitý fakt, že navrhnutými preventivními opatřeními oddalujete nebo zcela eliminujete výskyt velmi náročných a nákladných oprav v systémech motoru starajících se o jeho chod. A v poslední řadě je zde i ekonomický pohled na věc.

Může se zdát, že tyto náklady jsou něco navíc, co byste měli vydat, ale není to pravda, tímto zajišťujete maximální efektivitu chodu motoru, což se positivně odráží ve snížené spotřebě paliva a hlavně Vám to dodává pocit jistotu při každé jízdě s autem!

TIP k nákupu aditiv: V nabídce máme celé dekarbonizační balíčky:

Důležité vědět: Když máte v nádrži aplikovaný dekarbonizační aditv, nemůže jet na emisní kontrolu, jelikož právě probíhající dekarbonizací palivového systému dochází ke zvýšení emisních hodnot plynů, jelikož je karbon měněn aditivy do plynného skupenství a tímto způsobem vyveden z motoru ven.

Na kontrolu po této aplikaci jeďte, až kdy vyjedete nádrž do rezervy, natankujete nové palivo s přidanými preventivními aditivy a ujedete na tuto následnou nádrž aspoň 50 km. A zcela zásadní informací pro používání aditiv BG je jejich naprostá bezpečnost garantovaná výrobcem.

Pamatujte, nikdy není pozdě začít dělat věci lépe, my vám zde přímo nabízíme, jak na to - tak pojďte do toho s námi.

Jsme profesionály v oboru

Jelikož provozujeme servis BG CENTRUM LIBEREC, rádi vám nabídneme dekarbonizační služby přímo u nás.

Nemusíte se o nic starat, vše potřebné provedeme s profesionálním strojním vybavením od BG. Provádíme především dekarbonizační práce s výměnou oleje v motoru, v manuálních převodovkách a všech typech automatických převodovek, filtry DPF čistíme přímo na vozu bez jeho demontáže, dále čistíme chladící soustavy, diferenciály i Haldexy. Neváhejte nás  kontaktovat na našem servisním webu: www.bgcentrumliberec.cz.

V případě jakýchkoliv dotazů se na nás prosím obraťte.

Článek pro vás s radostí připravil tým společnosti Red Rider s.r.o., působící již mnoho let na českém trhu, provozující velkoobchodní i maloobchodní distribuci olejů, aditiv, provozních kapalin, autokosmetik a mnoha dalších autopříslušenství.