Jak správně a šetrně umýt auto

Publikováno:

Jak správně umýt auto tak, abyste mytím nezpůsobili škrábance

PŘÍSLUŠENSTVÍ, BEZ KTERÉHO SE NEOBEJDETE:

PŘÍPRAVKY, BEZ KTERÝCH SE NEOBEJDETE: 

Úvodem

Na úvod bychom začali tím, že při mytí našich nejdražších miláčků na čtyřech kolech je fajn nemít na sobě šperky, hodinky, náramky, klíče v kapsách, kovové opasky, bundy se zipem a jiné věci, co by mohli lak poškrábat či nějak poškodit.

Auto myjeme vždy ve stínu, lak chladný taktéž platí i u brzd a motoru, pokud se nám nepoštěstí, je potřeba více oplachovat. Přípravky na slunci rychle zasychají a zanechávají mapy. 

Mytí auta krok za krokem

MYTÍ KOL

Kola jsou většinou nejšpinavější místem, proto začneme s nimi, kde použijeme kvalitní přípravek na čištění kol. 

Náš tip: Auto Finesse Iron Out - odstraňovač polétavé rzi

Auto Finesse Iron Out je jedním z nejlepších produktů na světě v automobilovém průmyslu v posledních letech. Auto Finesse Iron Out intenzivně dekontaminuje kola, ale i celý váš vůz od polétavé rzi a brzdového prachu dříve, než tyto části způsobí závažné škody. Tyto drobné kousky železných střepin se mohou zapustit do prakticky jakéhokoliv povrchu, a pokud toto neřešíte, začnou korodovat a tím dané povrchy narušovat. Jakmile najde cíl - železo, začne reagovat. Zčervená. Nemějte obavy, že by poškodil nebo naleptal cokoliv v exteriéru. Má pH neutrální složení a ke kolům, ale i laku, sklu, plastům, hliníku i gumě je šetrný. Jako skvělou alternativu lze použít Odstraňovač polétavé rzi Gyeon Q2M Iron.

Postup mytí kol: 

  • Čistič kol nastříkejte rozprachem na povrch a nechte působit.
  • Přípravek by neměl zaschnout, takže vždy myjte kola po jednom.
  • K čištění použijte kartáč na kola, kterým narušíte špínu.
  • V případě, že se jedná o povrch, který je opravdu výrazně znečištěn, pomozte přípravku pomocí detailingového štětce   (není třeba žádné drhnutí kartáčem, či jinými hrubým příslušenstvím).
  • Nakonec vše důkladně opláchněte.

PŘEDMYTÍ

Předmytím se šetrně zbavíte hrubých nečistot jako je bahno, silniční prach, hmyz atd. Pokud byste tak
neučinili, špína by vám mohla zůstávat na mycí rukavici a poškrábali byste si zbytečně lak. Základní předmytí je vzít wapku a auto pořádně ostříkat. Ideálně odspodu nahoru - je to schválně. Nečistoty ve spodní části auta se budou déle rozmáčet. Ty, které stečou shora, je vezmou s sebou.

Na zašlou špínu a hmyz 

Náš tip: Odstraňovač hmyzu Gyeon Q2M Bug&Grim

Na hmyzí mrtvolky a ostatní nečistoty podobného typu použijte odstraňovač hmyzu Gyeon Q2M Bug&Grim. Čím déle je tam necháte tím víc škody napáchají, hmyz je každoroční noční můra všech řidičů či zkušených i nezkušených detailerů, pokud se neřeší, udělá Vám z kapoty a nárazníku časem měsíční krajinu. Odstraňovač hmyzu Gyeon Q2M má kyselejší pH takřka okamžitě začne nachytaný hmyz rozpouštět. Je šetrný ke keramice a využívá se jako základ předmytí.

Postup předmytí: 

  • není potřeba ředění a na jeden vůz vychází 80-150ml
  • rozprašte všude tam kde jsou mušky,kapota, nárazník respektive zrcátka
  • Nechte působit 2-4 minuty
  • opláchněte proudem vody

Lak je čistý jak slovo boží. Jste připraveni na dekontaminaci laku.

DEKONTAMINACE LAKU

Auta, stejně jako lidi, trpí na vlivy vnějšího prostředí, se kterými se musí vypořádat. Ovšem pokožka člověka má schopnost samoregenerace, lak auta nikoliv. Na povrch vozidla neustále dopadají kontaminanty, které snižují lesk, hladkost povrchu a celkově pocit čistého automobilu.

Dekontaminace ve světě detailingu představuje soubor procesů sloužící k odstranění kontaminantů, které nemůžeme odstranit běžným mytím. Zpravidla ji dělíme na chemickou a mechanickou

Chemická dekontaminace

V případě chemické dekontaminace necháme chemii pracovat za nás. Přípravky chemicky reagují s kontaminanty a pomůžou nám je odstranit z povrchu laku velmi snadno. Používáme odstraňovač poletavé rzi např. Auto Finesse Iron Out a odstraňovač asfaltu, lepidel a pryskyřice např. Auto Finesse ObliTARate Tar&Glue Remover.

Mechanická dekontaminace

Mechanickou dekontaminaci provádíme ručně pomocí claye (vypadá jako guma) a lubrikace, která eliminuje vznik škrábanců. Proces clayování připomíná holení. Clay přestavuje břitvu, lubrikant pro clay holící pěnu a lak se zbylými kontaminanty naši pokožku s vousy. Mechanická dekontaminace zabere podstatně více času. 

Druhy kontaminantů :

  • poletavá rez (brzdový, železniční a průmyslový prach),
  • asfaltové stopy,
  • pryskyřice,
  • zbytky lepidel,
  • vodní kámen,
  • zbytkové části hmyzu a ptačího trusu.

Postup chemické dekontaminace před mytím:

Pro domácí použití si tedy vystačíme s chemickou dekontaminací, kdy odstraníme tu největší kontaminaci laku vozu. Jemným rozprachem aplikujeme přípravek nejprve na jednu polovinu vozu, omezíme tím riziko poškození laku v souvislosti se zasycháním na laku a nedůslednosti práce. Necháme působit cca 3 minuty a spláchneme tlakem vody, je-li kontaminace silná a lak v běžném až horším stavu, doporučujeme namočit jemnou mikrovláknovou utěrku v šamponové vodě a jemně kontaminaci z povrchu laku odstraňovat.

Po skončení důkladně opláchněte. 

MYTÍ A SUŠENÍ

Poctivý detailer myje svého mazlíčka dvoukýblovou metodou – jeden na mytí a druhý na oplach, to je v zásadě nejvyšší zákon celé této procedury. Výhodou je ochranná vložka – díky ní špína necirkuluje v celém objemu a usadí se na dno. Škrábance z mytí nejčastěji způsobují nečistoty usazené na rukavici, které třete opět po laku.

Metoda dvou kbelíků je v detailingu naprostý základ. Co "dvoukýblová metoda" znamená ?

1) v jednom kbelíku si připravíte roztok vody s autošamponem,
2) v druhém kbelíku pouze čistou vodou.

Náš tip: Detailingový kbelík s vložkou od Auto Finesse.

Zapomeňte na obyčejné houby

Houbou se auta myjí docela dobře a je to dost rozšířený prostředek, pro lak auta je však použití běžné houby na mytí nejméně vhodný. Jde o strukturu houby, je pórovitá a póry zadržují nečistoty, které se v druhém kbelíku dobře neopláchnou a špína tak dře lak karoserie, navíc i když byste nevěřili, má drsnější povrch, není tak jemná jako mycí rukavice.

Řešením je mycí rukavice z mikrovlákna

Základem jsou rukavice z mikrovlákna. Mikrovlákna jsou prakticky malé nudličky, které vážou špínu mezi sebe, ta se pak nedře po karoserii, nevtáhnou ji dovnitř rukavice čili rukavice jde pak v kbelíku s vodou snáze opláchnout.

Jemný povrch vláken se tak postará o lak bez škrábanců. Nehledě na to, že rukavicí se snáze dostanete na hůře dostupnější místa a krásně kopírujete svou rukou veškeré záhyby karoserie. S rukavicí je to podobné jako umývat holou rukou. Dá vám přesnost. Další plus je to, že Vám nespadne (s houbou, kde je toto riziko poměrně vysoké, máte skvěle zaděláno si lak poškrábat).

Lze ji vyprat v pračce (na 30 stupňů) s odpovídajícím prostředkem na mikrovlákno ovšem bez aviváže a sušičky.

Náš tip: Meguiars Microfiber Wash Mitt - mycí rukavice z mikrovlákna

Rukavice z mikrovlákna

Pro fajnšmejkry rukavice z ovčí vlny

Pak jsou rukavice z ovčí či jehněčí vlny, je to nejlepší, co můžete při mytí použít. Ovčí vlna je velice jemná, nečistota se zachytí mezi jednotlivými vlákny, které tu špínu "obalí" dokud ji v druhém kýblu neopláchnete. Problém rukavic s ovčí vlny je, že nevydrží tak dlouho jako rukavice z mikrovlákna. Navíc nelze tuto rukavici prát v pračce, nasaje sice hodně vody, ale díky tomu vám nestačí 10 litrové kýble a musíte mít mnohem více vody a tím pádem se tato rukavice velice dlouho suší (nesmí se sušit na topení, ale musí se prověsit a usušit přirozenou teplotou vzduchu). A v poslední řadě je vyšší cena oproti mikrovláknovým.

Takže když to shrneme - kvalitní rukavice, k tomu pořádný šampón a máte tu super mycí kombo, které vydrží a myje bez škrábanců.

Jdeme na mytí

Tady v podstatě je vše jasné, není asi třeba to nějak rozebírat dopodrobna. Jen si pamatujte jedno důležité pravidlo, při mytí postupujeme shora dolů. Kvalitní autošampon ideálně bez vosku, pokud budete nanášet vosk zvlášť. Osobně jsem proti mytí krouživými pohyby. Raději volte pohyby rovné tam a zpět. Krouživé pohyby totiž snadno vytvoří na laku hologramy.

Nás tip: Autošampon Gyeon Q2M Bathe 1L - je super šampón pro pravidelné mytí auta a zvlášt pokud na něm máte křemík či voskovou vrstvu, byl vyvíjen přímo pro mytí s voskovými a křemičitými povrchy a jeho vyvážené pH 6 je k nim právě velice šetrné. To, že je šetrný určitě neznamená že by mu chyběla síla, troufnu si ho zaředit s vyšší koncetrací mezi silnější šampóny. Další velké plus je jeho velká lubrikace, takže Vám bude mycí rukavice klouzat po povrchu jak puk na ledě :) Ředí se v poměru 1:500 cca lahev výjde na 50 aut.

 

Pečlivě spláchneme a vysušíme. Na sušení použijte sušící ručník. Skvělé jsou ručníky s vysokou gramáží, které pohltí velké množství vody. Kola ručníkem nesušte, místo toho použijte např. staré (ale čisté!) mikrovláknové utěrky.

Velkou výhodou může být i malý kompresorek, kterým vyfoukáte vodu např. ze zrcátek, klik atd.

A nakonec detailer nebo vosk 

Kapky, které zůstanou na autě po umytí, nejsou destilovaná voda a nejsou ani dokonale čistá voda. Tedy až na výjimečné případy ručních myček, do jejichž wapek za adekvátně vyšší cenu destilovaná voda opravdu teče. Něco takového jsme ale v České Republice ještě nepotkali a váš domovní kohoutek též nebude výjimkou. Někdy je ve vodě tolik minerálů, že jsou zaschlé kapky vidět i pouhým okem hned, jindy zanechají fleky viditelné pouze pod určitým úhlem. V tomto případě doporučujeme použít např. kvalitní detailer nebo rychlý vosk. O ochraně laku si ale povíme v jiném článku.

Náš tip:Vosk na auto Gyeon Q2 Wax (175 g) - nejsnadněji aplikovatelný vosk s vodoodpudivým fluorinem, který rozzáří a rozkapičkuje lak jako keramická ochrana. Hydrofobitu kterou vosk Gyeon Q2 Wax vytváří můžeme přirovnat na uroveň keramické ochrany laku a to je další věc ke které se chci dostat, je to snad jediný vosk co se dá natáhnout i jako Top Coat vrstva a tím prodlouží životnost keramické ochrany. Výdrž měsíce, zajistí UV ochranu a snadnější mytí a celkově udržbu vozu. Udělá Vám i lehký finish a je chemicky odolný.

  • aplikujeme zásadně opět na chladném laku
  • vůz umyjte, popřípadě dekontaminujte,odmastěte
  • přiložený aplikátor otrít o vosk a krouživými či rovnými pohyby natáhnout na lak
  • nechat zaschnout 30 minut, což je super že můžete udělat rovnou celé auto
  • zbytky vosku rozleštit mikrovlaknovou utěrkou
  • doporučujeme nechat příštích 6-12 hodin odpočívat v garáži :)

 

Doufáme, že vám tento článek bude užitečný a velkým přínosem v oblasti detailingu. Další tipy a rady co následuje po kompletním mytí vašeho miláčka si povíme v dalších článcích.