HVO nafta - novinka v nabídce čerpacích stanic

Publikováno:

HVO nafta

Co je nafta HVO 100

Pojďme se na toto novinkové palivo podívat trochu detailněji.

HVO diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) je obnovitelné palivo vyráběné z rostlinných olejů, zbytků a potravinářských odpadů. Toto palivo má ambice v případě zužitkování výše uvedených zdrojů dosáhnout snížení skleníkových plynů CO2 o 90%. Navíc toto palivo obsahuje podstatně méně síry oproti naftě získané z ropy.

Cetanový index tohoto paliva je vyšší než u klasické nafty, takže to může budit dojem možného zvýšení výkonu motoru.

Dostupnost paliva

Palivo se již začíná objevovat na stojanech čerpacích stanic v České republice. Jeví se to být dobrá zpráva pro naftové motory, kterým by tato verze paliva mohla prodloužit existenci v nabídce výrobců vozidel, jelikož má potenciál zvládat i přísnější ekologické požadavky.

Je mé vozidlo kompatibilní s tímto palivem?

Poznáte to celkem snadno, otevřete krytku palivové nádrže a pokud najdete na nálepce s uvedeným palivem DIESEL i zkratku XTL, můžete začít používat toto nové palivo. V opačném případě to nedoporučujeme.

Důležitou informací je možnost mísení tohoto paliva s klasickou naftou z ropy.

Problém s HVO

Všechno se zdá být zalité sluncem, jaká jsou negativa či nevýhody tohoto paliva?

Nemaže

Nikde se to moc nezmiňuje, ale jak již víme z klasických biosložek, jsou veškerá rostlinná paliva výrazně chudší na mazivé složky, což při vysokém podílu těchto složek v palivu vyvolává kritický jev, kterým je nízká mazivost především pro vstřikovací vysokotlaká čerpadla a vstřikovače paliva.

Na tento problém máme již dlouho k dispozici aditiva, v případě těchto paliv se bavme o možnosti použít opravdu pouze ty produkty, které disponují vysokým podílem lubricitních složek, což dokáží zajistit například produkty od světového výrobce aditiv BG PRODUCTS.

Vysoká cena 

Podstatným mínusem je současná cena těchto nových paliv, která se staví o cca 10 Kč výše oproti klasické naftě, což mnoho majitelů vozidel odradí od používání.

Tuhnutí při nízkých teplotách

Další nedostatek shledáváme při používání obnovitelných podílů paliv v tom, že jejich odolnost vůči tuhnutí v mrazivých dnech je v celku nedostatečná a pokud toto neošetří přímo výrobce tohoto nového paliva při rafinaci, žádná současná aditiva toto nezajistí.

Co s úsadami vznikajícími při spalování HVO nafty?

Je zatím otazníkem, jak současná aditiva dokáží rozkládat usazeniny v motoru, vznikající při spalování HVO paliva. Současná aditiva se svými detergentními složkami nemusí mít zdaleka tak vynikající výsledky, jako je tomu u současných fosilních paliv z ropy.

Prevence při použití HVO nafty

Jak tedy ochránit vůz před nežádoucími účinky nových obnobitelných paliv HVO?

Rozdělme si to na 2 úrovně, jak se s tímto vypořádat:

  • Zintenzivnéní použití DEKARBONIZAČNÍCH ADITIV pro čištění a dekarbonizaci palivového a výfukového systému. Běžně provádíme u současných paliv jednou mezi 10.000 -15.000 km, což u těchto nových paliv doporučujeme změnit na poloviční nájezd. Určitě doporučujeme používat nejmodernější a v současnosti asi i nejvýkonnější produkt na globálním trhu, čímž je produkt BG PD15 Diesel Fuel System Performance Restoration v baleních 325 ml nebo 946 ml. Zde prosím dbejte správného dávkování, jde o velmi výkonný aditiv, jeho předávkování může způsobit jednotce komplikovanější dávkování paliva z důvodu vysokých emisí při odstraňování uhlohydrátových úsad z palivové a výfukové soustavy.
  • Pravidelně při každém tankování používat kvalitní PREVENTIVNÍ ADITIVA s vysokým podílem mazivostních složek, která budou účinně dohánět absenci těchto složek v nové HVO naftě. V období od jara, přes léto a během podzimu doporučujeme používat špičkový aditiv BG225 DFC HP - DIESEL FUEL CONDITIONER W/DPL, který je dostupný hned v několika velikostech balení, aby si vybral každý motorista dle svých potřeb. Distribuujeme tyto velikosti balení aditiva BG225: 30 ml, 177 ml, 946ml, 3,7 litrů (1 Galon). Tento aditiv bez problémů můžete používat až do teplot -7°C, což je pro mnoho oblastí celoroční použití. Pokud ovšem teploty klesnou níže, určitě aditiv změňte na zimní provedení, co je produkt BG PD14 N1Q1 DFC Plus HP, která dodáváme v baleních 946 ml a 3,7 litrů. Lze též použít menší balení produktu BG2426 DFC HO2 177 ml.

Uvedené poslední 2 odstavce jsou též velmi přínosné, pokud je používáte u současných paliv, čímž eliminujete většinu problémů palivových systémů, které mnohdy znamenají velmi nákladné opravy. Aditivovat jednoznačně doporučujeme!

V případě jakýchkoliv dotazů nás, prosím, neváhejte kontaktovat.

Pro vás sestavil tým společnosti Red Rider s.r.o.